سینا ساریخانی نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌هاو نماینده شورای عالی در کمیسیون اقتصادی دولت در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی شورای عالی استان‌ها، با اشاره به مشکلات این استان در حوزه تولید، گفت: این روزها‌ اقتصاد فارس در حوزه صنعت و تولید با شکاف جدی رو به رو شده است. با کاهش نرخ سرمایه‌گذاری در چند سال گذشته به رکوردهای جدیدی در نرخ تولید ناخالص داخلی و به تبع آن در آمار بیکاری مواجه شده ایم. متأسفانه کم لطفی و بی مهری دولت نسبت به تولیدکنندگان باعث شده که آنها دیگر انگیزه و روحیه ادامه کار نداشته باشند.

وی افزود: با وجود اینکه صنعت و معادن فارس ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه کسب و کارهای کوچک و بزرگ دارد، اما تولیدکنندگان این عرصه با مشکلات فراوانی به خصوص در زمینه عدم حمایت‌ مالی و معنوی دولتی، رو به رو هستند و همین امر مانع بزرگ برای توسعه صنعت در این استان شده است.

عضو شورای عالی استان‌ها ادامه داد: از آن‌جایی که معادن و منابع، انفال و میراث مردم هستند، سرمایه گذاران معادن در فارس باید با حمایت دولت بخشی از درآمدهای خود را در همان منطقه به ایجاد صنایع پایین دستی در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و رفاهی سرمایه‌گذاری کنند. باید رویه‌ای در پیش گرفته شود تا در کنار صاحبان معادن و صنایع مردم هم از آن بهرمند شوند و شایسته است مردم در دستیابی به سهم‌شان از این ثروت و منابع در اولویت باشند.

ساریخانی اظهار داشت: در خصوص اهمیت صنایع کوچک، متوسط و بزرگ صحبت‌های فراوانی شده و به بهانه‌های مختلف بر لزوم حمایت از این صنایع تاکید می‌شود‌ اما بسیاری از این حمایت‌ها تا امروز در حد وعده و حرف باقی مانده‌اند و صنایع کوچک و بزرگ حتی در بازارهای داخلی نیز نتوانسته‌اند جایگاه خود را آنچنان که باید و شاید پیدا کنند‌. این در حالی است که بسیاری از صنوف و صنایع تولیدی کشور درحال‌حاضر توانایی و قابلیت رشد و توسعه را دارند و می‌توانند با صنایع روز دنیا رقابت کنند.

نماینده استان فارس در شورای عالی استان‌ها، خاطرنشان کرد: صنایع تولیدی کوچک در صورتی می‌توانند به فعالیت در حد و اندازه‌های صنعتی بپردازند و به بازارهای خارجی راه پیدا کنند که از حمایت ویژه دولت در بخش‌های مختلف برخوردار باشند‌ اما متأسفانه بیشتر فشارها برای رشد و رقابت‌پذیر کردن تولیدات بر دوش خود تولید کننده و صنایع است‌.

وی تصریح کرد: اگر آرامش خاطر، انگیزه و روحیه در اصناف، بازاریان و صنعت گران ایجاد شود اقتصاد کشور شکوفا شده و رونق به اقتصاد جامعه باز می گردد.

ساریخانی در پایان، گفت: یکی از مهم‌ترین راه‌های برون رفت از مشکلات اقتصادی، تکیه به ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل در حوزه داخلی و بها دادن به تولید و تولیدکننده است اما به شرط آنکه در حد شعار و حرف باقی نماند و با یک برنامه قابل اجرا بصورت تخصصی و علمی برای پررنگ‌شدن نقش صنعتگران در تصمیم‌گیری‌های مرتبط با این حوزه تبدیل شود. لازم است مدیران مسئول و متولیان امر برای رفع و حل مشکلات صنعت گران و تولید کنندگان عزم جدی و نگاه ویژه و تخصصی به مشکلات این قشر زحمتکش داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + نه =