6 اردیبهشت 1403 20:46

امامزاده شهدا خرم‌بید

مطالب مرتبط

آنچه در این مقاله خواهید خواند

معرفی امامزاده شهدا خرم‌بید

بقعه امام زاده ابراهیم(ع)، یا شهدا در چهار کیلومتری جنوب صفاشهر به طرف خرم بید است.

ظاهرا اصل این بنا متعلق به دوره سلجوقی است، بنای موجود شامل دوفضا، یکی محل قرارگرفتن ضریح است که با سقفی هلالی و تزیینات بسیار زیبا‌ی مقرنس گچ و کتابت آیات قرآن، مزین شده است و فضای دیگر ظاهرا شبستان بوده؛ که اکنون سقف آن خراب شده است، درگوشه‌های این شبستان تزیینات کاشی معرق، دیده می‌شود، به احتمال قوی وفات او باید در دهه اول قرن پنجم و بین سالهای ۴۰۰ تا ۴۱۰ هجری قمری باشد.

مقبره امامزاده ابراهیم(علیه السلام) در دو کیلومتری روستای قصریعقوب واقع شده است. این بنای زیبای تاریخی قدمتی ۸۰۰ ساله دارد و از سنگ‌های سفید ساخته شده و با توجه به شیوه کار به نظر می‌رسد که از آثار شاهان آق قویونلو یا از بناهای دوران سلطنت نوادگان امیر تیمور در فارس و مربوط به قرن نهم هجری یا اینکه در این قرن مرمت شده باشد.

به گفته اهالی، این بقعه در گذشته از رونق بسیار خوبی برخوردار بود و پیوسته برای خود زائر داشت، اما به جهت آنکه به مرور زمان از حوزه شهری چند کیلومتری فاصله پیدا کرده، مورد بی مهری قرار گرفته و قسمت اعظم آن تخریب و تسطیح شده است که امیدواریم با همت اداره اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی و گردشگری مورد توجه و مرمت قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =